Pages

Wednesday, December 15, 2010

Aku , torchlight dan gua !

hey , yaww!! 

hmm, memandangkan tirai tahun 2010 akan berlabuh...aku nk berkongsi cerita pasal sesuatu kenangan yg bagiku cukup menarik yg berlaku akhir bulan yang lalu ! sooo, enjoy...


Akhir bulan 6 yang lalu , aku telah mengikuti satu aktiviti perkhemahan. ( hehe , hepy giler coz pertama kali aku join aktiviti perkhemahan sekolah). hmm,aku pegi  nie pon atas permintaan cikgu utk menambah bilangan ahli pandu puteri sekolah..( chewahhh) dan setelah byk kali pujuk bos besar kat rumah ( babah) hahaha...

mlm sebelum pegi kem...

hmmm,
selimut , check ... bantal , check ..berus gigi , check....
niela org yg suka wat persiapan last minute...

keesokkan harinya, ialah sambutan hari guru peringkat sekolah. aku??? datangla, mcm biasa.. then dah bosan sgt pegila tolong kwn2 aku kat bilik kaunseling... eh! bosanla , citer part ni...trus skip bile nk pegila..hehe..
aku duduk jaga beg kawan2 aku kat tepi pagar then nampak la C..( C ialah org yg aku nk kata benci x benci , nk kata suka pon , xsuka..so , jwpnnye xbrapa suka la..) Ya Allah!! xkn die ni pon pg jugak??? aduhhh, mesti cikgu pkir len ( cikgu??? nape ckgu pon trlibat?? adala..sejarah between me n C!) hmm, smbung..

fuhhhhhhh, alhamdulillah aku berbeza bas dgn C!! hoho anti sgt5! ..dalam bas , adoiiii, boring+pening sgt5!

setelah beberapa jam perjalanan ..( memandai je beberapa jam!! tmpatnya kat negeri sembilan je..eh! kampung aku tuh!! hahah) kitorg dh pon smpai ke destinasi yg dituju...


 clear x?? gua batu maloi


cikgu memberitahu kitorg yang kitorg kena brjalan utk smpai ke tapak perkhemahan..so , nk xnk kena jugak berjalan..

MAK OIIIIII..........
korang thu x??? dh la beg berat penuh muatan!! jalan die jauh giler!!


see that??? wahhhhhhh


hmm, masih on the way..
dh nk dekat....

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!

oh mak ko! ( slh seorang aku melatah)
weyh , arina ko ni nape??
nampak antu ke?? smpuk kwn lagi..
hahahhahahhhahha, yg len..

blum satu hari lagi , aku dh mnggemparkan satu kawasan perkhemahan tu..
hohoho malunye!!
kenapa aku mnjerit??
tgh aku jalan + leka bercakap dgn manora , aku nyaris2 lagi nk trpijak seekor katak ( besar giler!!!) yang mati kena lenyek...
jeritan aku terdengar sampai di kawasan perkhemahan..

mase aku nk masuk ke dalam dewan yg ada kt tgh2 hutan tu.... adoyaiiiiiiiiii, dh ramai pulak dlm dewan ni..gara2 katak la nie, aku lmbat masuk!! ish , x psl2 , katak yg mati tu jugak aku slhkan!!... tgh aku khusyuk cari tempat duduk, tiba2 aku rasa xseimbang dan hampir2 jatuh ke atas mamat nie..rupa-rupanya amirul fikkri yang tarik beg aku!! apalagi , aku marah2 la dia , satu dewan tgk , tp apa aku kesah kn?? sape suroh dia malukan aku?! hahahha

petang tu , abg Man ( faC kitorg) ajar kitorg dirikan khemah..khemah tu boleh la tahn besarnya.. aku dan poe mncari tmpat yg strategik utk dirikan khemah iaitu berdekatan dgn bilik air dan dewan.. selain poe , kwn yg lain jugak bantu manora , hanis , wani dan ieca..

kitorg kembali ke dewan utk mngambil barang utk dimasukkan ke dlm khemah ..setelah selesai sume... abg Man pecahkan kitorg ke 3 kumpulan.... mula tu , aku masuk kump 1 .. Alhamdulillah xsama dgn C.. aku sebenarnya xkesah sgt group dgn sape, coz dlm 83 org tu, sume aku knal.. dalam kump 1 tue amirul fikkri pon ade jugak... tapi tiba2 jewp , abg Man xpuas hati then die suroh wat balik.. mula tu aku xkesah.. tp tibe2 no aku drpd no 1 pegi ke3????? what??? group C la!!! adoiiiiiii.... tapi nseb bek ada manora , amer , farid , ewan, kak mien dan kak shieda...dlm group tu...

ke semua aktiviti wajib wat bersama kumpulan... dan sepanjang tu la.. aku cuba utk ngelak drpd tgk muka C!! susah taw!! then , lepas ice-breaking ..kitorg pon mkn... hahah..tgh kebulur ni... mkn2 , xabez.hahaha...enthla , aku rase dh kenyang lak walaupon aku baru makn 2 suap... amirul kata aku ni suka membazir!! aku endahlan je ... lepas mkn , aktiviti bebas..kitorg pon mula la klik klik sana sini.. ahhaha..


pose2, dari kiri manora , poe , ieca n rene!! hahah

malam tu ..tgh syok , nyenyak tido ( sejuk giler!!!) boleh lak dak form1 menjerit ada ular!! apalagi , jeritan nyaring diorang tu mmbuatkan satu khemah aku trkjut dan trus kluar dr khemah utk tgk apa yg brlaku..kecoh la gak mase tu.. cikgu pon dgr ( nie aku pelik , cikgu ley dgr ,padahal khemah cikgu jauh kodd , nape pelajar2 len selain kitorg xbgn ???) rupa-rupanya , labah2 disangka ular?! jauh bezanya tu adik oi!! hishh, kitorg pon msuk khemah smbung tido..ZzZzZZ

day 2..
 byk aktiviti mncabar kitorg dh wat ...with group.......xde yg bex sgt..selain kitorg kna dnda dlm sungai..hahahah

mlm persembahan...
sebelum bermulanya mlm persembahan kitorg pegi mkn BBQ !! yea!! hahah sedappppppp hingga mnjilat jari!! hahha, lepastu , kitorg disajikan dgn satu tayangan nie...ya Allah lawak tu mmg la lawak tp memandangkan dh lewat so , aku rasa sgt3 la mngantuk! tapi ku tahn jugak...
persembahan sudah pon bermula.. turn group aku wat group ..hahahah tibe2 lak nervous, hilang kata2 aku kt depan , trpaksa suroh wan cover..adussssss....




day 3 ( hari terakhir di situ)
hmm, pagi tu hujan lebat sgt5!! khemah laki banjir , padan muka!! ( hahah ;) ) khemah girl air masuk cket je.. hmm, time subuh terpaksa lak pegi tido balik coz satu hujan  mmg lebat... kedua , hujan lebat mmg still ley pegi dewan memandangkan dewan dekat je dgn khemah kitorg..tp bila smpai kt dewan tu ..masya Allah... pelajar lelaki tgh sedap tido..hmmm...

aktiviti pagi itu dilewatkan gara2 hujan..
hmm, abg ??? ( apa erk , name dia?? lupa la!)
hahhaa
suruh kitorg siap sedia utk pergi teroka gua..
dia suruh kitorg siapkan torchlight !!
heheheh ..
disini la ceritanya bermula...
then , abg ??? suruh kitorg wat satu barisan ..
then, aku pon ikutla poe dgn manora ..kitorg pilih blakang , tp xdela blakang sgt kira2 aku nie org ke-4 terakhir!! hehe :p!
amirul fikkri lak no 1 dlm barisan laki so , jarak dia dgn aku xdela jauh sgt...then , aku intai lak yang ke-2 ...woshhhhhhhhh...mohd la..hahaha( mohd is somebody yg uhm uhm, enthla ..hahah) 


beberapa minit kemudian bermula la perjalanan kitorg....
wowwww...adventure sgt5!! rene suka giler1
kena panjat batu , selam , masuk trowong dan mcm 2 lagi la....

aku ni nmpak je mcm girlish tp bab nie expertla..tp bab katak tu??? ish..hahahah 
aku mnyangkutkan torchlight aku kat leher , then bila nk lompat..tiba2 je, lampu tu jtuh kat dlm sungai..dlm sungai yang giler deras!! terkjut btul!! dlm otak aku , aku hanya pkir Is , adik lelaki aku coz tu dia punya lampu.. tanpa fikir panjang , aku lompat masuk dlm sungai tu... perhhhhh, sejuk kodd... aku selam kejap then aku raba2 la kt bawah.. hampanya aku.. lampu aku dah pon dihanyutkan.. uwaaaaaaaaaaaaaaaa!!! nk nngis pon ade tp manora trus tarik aku atas batu utk meneruskan prjalanan... trus hancusssss , mood aku!!


setiap perkara pasti ada hikmahnya....

setibanya satu kawasan ade seseorang yg brbadan besar telah block satu lorong..huhu kesian die..jadi kitorg kena tnggu sampaila dia dpt kluar dr situ...





lama lpas tu , barisan laki pon dtg... aku nmpak Mohd kluar dari celah2 batu sambil pgang torchlight berwarna kuning!!!
aik mcm aku punya je ...ade tulisan lak tu...
hmm, tp td xde lak aku nmpak dia pegang torchlight....
nk tgur ke x..hmm, klu salah mcm ne?? wat malu je!!
so , aku suruhla manora yg tnyakan... ( haha jht kn aku?!)
wowwwwwww... it is mine!!!
hahha , hepy nye...
xsmpat aku nk ucapkan time kaseh coz seseorang yg berbadan besar tu dh slamat kluar dari lorong tu... so , kitorg pon kna grakla tkut trtinggal...


still dlm gua...

then lame lpastu , aku dan mohd jumpa balik.. tapi mase ni , aq + frenz pulak yg terkandas dl terowong mnyebabkan aku terpksa mmbongkokkan bdn dan mnyelam cket..fuhh, sjuk giler... mnggigil aku!!
tiba2 mohd , dtg  dekat aku , mnyebabkan cikgu2 mmberi sepenuh perhatian kt kitorg... dn ckp sejuk ke?? thnla ye?? Ya Allah , adakah aku sedang bermmpi?? hey , dia ckp dgn arinala!! bisik manora yang jugak terkandas dlm terowong tu... aku hilang kata2 bukan sbb mohd taw!! sbb keadaan yg extreme sejuk tuh!! aku juz senyum..

keindahan dlm gua mmg xdinafikan...woww... mmg unik , hebat!! xsngka tul.. ada perahu , ada mcm lakaran kat batu , mcm2 la... then , mula la kitorg nk balik..balik tu , kitorg trsesat sbb seseorang brbadan besar tu lmbat sgt kejar org.... Kak rufaidah , kak aliya n kak mira selaku senior kat situ cuba mncari jalan kluar tp xbrjaya... kitorg trpaksa tnggu abg faC utk smpai ke tmpat kitorg... Alhamdulillah , akhirnya , kitorg dpt kluar dr gua tu dlm keadaan selamat...




time makan...

amirul dan aku makan dalam satu meja yg sama then aku pon citerla pasal kejadian torchlight tu.. dia kata

eleh, sebenarnya aku yg jumpa dulu lampu tu hanyut, tp disebabkan tgn aku penuh aku suruh la dia pgang..

hishh, amirul nie jelez ke?? hahahha.. then dia suruh aku mkn tp mcm biasa la aku ni kn suka mmbazir ,( amirul kata)..hahah sbb sepanjang berada di sana aku xpernah abez kan mkann aku... aku nk tebus kesalahan aku dgn cuci pinngan sume org!! nasib bekla aku dh bese wat keje ni... hmm, xlame lpas tu amirul dtg tolong aku...rajin pulak dia tolong aku..bisik aku sendirian...

sedang aku tengah basuh pinggan aku trnmpak kelibat mohd ..then tiba2 je aku rasa basah.. oit ko dgr x apa aku ckp ?? berangan lak dia..bebel amirul sorang2... kurang asam tul mirul ni!! aku pon ambek hos air cept2 balas.. gelagat kitorg mnarik perhatian ramai kat kantin..huhu..dah malu..aku trus bla pegi khemah...

nk balik..

majlis penyampaian hadiah!
u know what?!
group kitorg mnang kump pling aktif dan persembahan terbaik!!
yea! beznye!! 
ada hikmah juga aku masuk kump ni!
on the way pegi jalan besar lagi panjang tu... aku ingat nk ucapkan trima kaseh kt mohd tp xjd bila nmpak dia brsama C... tiba2 ada org tolak aku... adoi,, sape la nie?! aku toleh...eh , mula nie lagi..amirul!!! ko ni mmg berangan je tahu!! then tolak aku wat kali ke-2! brani btul?!  heishhhhhhhhh kitorg pon jln la smpai je dlm bas wat kenduri kesyukuran coz dh mnang...

heheh , tapi bukan aku je yang ada pngalaman mnarik kat sini ..kwn2 yg len pon same..amer.... puteri...
oke aku akn citer psl puteri je...
pngalaman sesat dlm hutan sewaktu aktiviti orienteering or mncari arah mnggunakan koordinat yg diberi!! hahhaha menarik la tu kan ?!
aku pon teringin jugak! :p


hehe , mcm2 la ragamnya..mmg letih tp pngalaman meneroka gua , mmg syol! gempak!! bez sgt5!!
aku nk pegi lagi klu ada pluang...  :D

No comments: