Pages

Tuesday, November 22, 2011

Spaghetti yum-yum mushroom


hai , hobi saya memasak. hobi awak apa?

hai, hobi saya makan. eh2, awak , kita secocok sgt..awak masak. saya makan .hihi.


Assalamualaikum!! hai korangsss!!

siapa suka spaghetti akan keyboard skang!! *hihi

apa itu spaghetti? 

Spaghetti adalah mi Italia yang berbentuk panjang seperti lidi, yang umumnya di masak 9-12 menit di dalam air mendidih al dente yang artinya tidak lengket di gigi, tidak terlalu mentah ataupun terlalu matang. Cara memakannya bervariasi tetapi yang sangat terkenal adalah Spaghetti alla Bolognese iaitu dengan saus daging cincang lalu ditaburi keju Parmesan parut. 
-Google-
okey , hari aku try masak spaghetti dengan bantuan mummy aku (my aunt). cara masakan dia senang sajaa. sungguh tak ku sangka! selama ni makan jer try masak tak pernah . hihi. rumah grandma aku ni byk melahirkan tukang masak yg pro *ecece.. haha.. kalau aku dok sini sepanjang cuti mmg ada dua kemungkinan je.sama ada aku akan :

jadi pakar dalam masakan - which is positive and good news to mom, dad n me!
 or
berat badan akan meningkat akibat makan secara berlebihan - which is the bad news for me *sgt5.

okey , tuan2 dan puan2 jom mulakan memasak.

resepinya.
1 packet spaghetti
3-4 biji bwg putih - di racik halus *aku tak racik tapi pkai tukul besi yg jnis khas utk daput..best, dpt lepas geram*
500 gram daging cincang
tomata - di potong dadu
beberapa helai daun sup/ketumbar - di racik halus


mushroom - sbyk yg korang sukalah
1 botol sos prego/kimball mushroom *takkisahla jenama apa yg tuan2 dan puan2 nak pakai.
2 kiub ayam
salt&pepper
kalau nak pedas letaklah cili boh
oregano + basil ( kalau nak lagi lazat)

caranya
-rebus spaghetti dengan air+sedikit garam , ikut arahan kat packet spaghetti tuh, then angkat ..toskan.
-tumiskan bawang putih .bagi naik harum sikit. 
-masukkan cili boh .kacau hingga sebati.
-masukkan daging yg telah dicincang tadi. dah nampak macam kecut tuh 
-masukkan 1 botol prego/kimball tuh, tambah air , didihkan.
-masukkan stok ayam dan garam secukup rasa.
-kacau rata. masukkan tomota yang telah dipotong dan daun sup berserta cendawan..
-kacau . biar mendidih. rasa. sedap tak? hahaha. dh siap kuahnya!

boleh hiaskan spaghetti dengan hirisan keju ^_^

-Google-
woww..susah gak huhh tulis resepi sendiri nih..ambek masa lama gaklah.. tabikla semua yg wat blog pasal resipi nih *yg takcopypaste. hihi.

Selamat Mencuba dan Menjamu Selera =)

p/s : lapar pulakk rasa..grrrr....


No comments: