Pages

Tuesday, March 11, 2014

Expectations ~

Assalamualaikum :)

 
*habis spm*

Dah lama aku rasa tak letak pic aku pakai baju sekolah dalam blog nih.. muka budak sangatkan? Aku ingat lagi time pergi kursus captain n vice capt tahun lepas semua sekolah yg hadir majoriti prempuan pakai baju kemeja..aku pakai baju kurung sebab sekolah aku takde lagi perempuan pakai baju kemeja... masa tengah siap2 before turun untuk ceramah mesti kena usik dengan vice captain lain kata aku ni budak sekolah rendah yang sesat...sabo jelah.. Next week, ambil result kat Tapah. This week baru dapat mimpi bukan2 pasal result..asyik mimpi result jeeee.. takut? adalah sikit. sikit? sikitlah, banyak2 buat apa..susahkan hati je!.

Mimpi result yang paling aku ingat , nenek aku sendiri bagi result tuh kat aku. Pelik. Maybe sebab aku terfikir tarikh nenek n my whole KL family nk berangkat ke umrah same date dengan result SPM keluar. Mesti berkejar ..nak gerak ke KLIA then straight to Tapah. And lately...people always asking me..how do I feel....How many A's can you get...Can you get straight A's? Okay..straight A's ialah impian bagi semua pelajar..of coz I want it. But.....I'm not really confident for this time. Bukan kali ni je..memang setiap kali exam besar aku tak brapa nak confident nak ambil result because I'm just an ordinary girl that loves to learn. Trial spm? I only got  5A's ..however, I'm very thankful. alhamdulillah.

Orang-orang : Kau takpayah nak be humble sangatlah..dari kecik kau pandai..dari dulu kelas first je..nak2 skang masuk sbp..comfirm ah straight A.

Me: Do you really really really know about my life? 

Kalau kau memang sejak sekolah rendah sampailah sekolah menengah sama sekolah dengan aku. Yes..you will see me in first class. Form 4, masuk sbp dalam kelas yang pertama jugak..but you know takdir Allah yang tertulis... selama 10 tahun, aku telah ditempatkan dalam kelas pertama..True story tahun terakhir aku sebagai pelajar sekolah menengah aku telah ditempatkan di dalam kelas yang terakhir. Yes, I was heart broken for the first sec, but rationally think maybe there is something I'll learn one day. Alhamdulillah , I got "that" things.. The way people treat me, look at me..think about me..really different when I was in the first class. Its hurt mentally but I always think positive. Its okay, its alright . Now, I know how people really are. The true colors of them. :)


So, you think the key to get straight A's the students must be in SBP? hmm...some say yes..some say no... not really exactly..its depend on yourself actually. sejauh mana usaha, sejauh mana doa *my ex senior smkbtk pernah cakap kat aku*. So true :) tapi being SBP students banyak benefits lain lagi kita dapat selepas straight A's..contohnya peluang belajar  ke luar negara/ fast track.


The mentality of people when they think masuk boarding school je terus/wajib dapat straight A's. Kalau sebaliknya dapat...

Orang-orang : lah sama je result dgn anak aku yang sekolah biasa tuh..baik belajar kat sekolah biasa je..

Me : helo.....Do you really have to say like that ? Pernah terfikir perasaan orang lain? Pernah terfikir cara nak menapis ayat ketika bercakap? Bila situasi tuh tak kena lagi kat kita memang kita tak rasa apa2 , tapi bila dah terkena batang hidung sendiri tahu nak melenting bagai. Masyaaarakattt.


I really really really hate this orang-orang but life just does not complete without them :p 
Banyak lagi yang I dapatttt..expextationsssssss from orang-orang. But nvm, biar saya pendam soghang2. :D
Kita layan video from Mat Luthfi Soalan Ramalan Pasca SPM.
Really love all his works. 
His observations at the end of the vid are SO TRUE . salute~







No comments: